HomeNieuwsAsset Hub

Uit nieuw Europees onderzoek blijkt dat we nog niet goed weten wat het slimme huis voor ons kan betekenen

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 6000 deelnemers in opdracht van Ecovacs, Philips Hue, Ring, tado° en Yale, toont aan dat 66% van de mensen thuis hulp zou willen hebben. De meeste Europeanen hebben echter nog geen smart home-oplossing om hun dagelijkse routine te ondersteunen. [1]

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

1. 66% van de deelnemers aan het onderzoek vindt huishoudelijke taken vervelend.

2. 63% van de respondenten staat positief tegenover wonen in een ‘connected’ huis dat hen ondersteunt in hun dagelijks leven, maar 71% heeft nog geen verbonden producten in huis.

3. Europeanen die al in een smart home wonen, kopen twee keer eerder een smart home-apparaat dan mensen zonder slimme apparaten.

New European Study Reveals Smart Home Awareness Gap

IFA Berlijn, 05.09.2019 – Vandaag onthult de Smart Home League, een samenwerkingsverband van toonaangevende smart home-producenten, de resultaten van een nieuw Europees onderzoek naar consumentenbehoeften en -intenties op het gebied van smart home. Uit het onderzoek blijkt dat Europeanen positief staan tegenover een slimme woning die hen in hun dagelijks leven kan ondersteunen. Hoewel de huidige acceptatie van smart home slechts 11% bedraagt, zijn er sterke tekenen dat dit op het punt staat om te versnellen. [2]

Europees onderzoek reden voor optimisme

Volgens de onderzoeksresultaten vindt de meerderheid van de Europeanen (66%) tijdrovende huishoudelijke taken vervelend. Dit omvat eenvoudige huishoudelijke taken zoals het uitschakelen van de verwarming, het uitschakelen van lichten en het zoeken naar sleutels, tot meer tijdrovende klusjes als stofzuigen en het ophalen van pakketten van het postkantoor – wat allemaal ondersteund kan worden door eenvoudige, effectieve smart home-oplossingen. Het is misschien niet zo vreemd dat jongere deelnemers aan het onderzoek de meeste hinder ondervinden van deze taken: maar liefst 78% van de 20- tot 40-jarigen vindt eenvoudige, routinematige huishoudelijke taken vervelend.

Hoewel er steeds meer effectieve oplossingen beschikbaar komen om deze dagelijkse taken te ondersteunen, heeft 71% van de ondervraagden nog geen verbonden producten in huis. Uit onderzoek blijkt echter dat 37% van plan is om binnen de komende twaalf maanden een smart home-product te kopen. Degenen die al een smart home-product hebben, zijn nog meer genegen (68%) om er een te kopen. Dit suggereert dat consumenten die het gebruik van een smart home-product al hebben ervaren, zich meer bewust zijn van de waarde en voordelen.

Verschuiving naar de mainstream

Europeanen voelen zich goed bij het idee van een smart home: 63% van de deelnemers aan het onderzoek staat positief tegenover het wonen in een verbonden huis dat hen ondersteunt in hun dagelijks leven. In Italië en Spanje stijgt dit percentage zelfs tot meer dan 80%. Hoewel het onderzoek een positief sentiment aantoont en er een duidelijke vraag naar huishoudelijke ondersteuning is, zijn veel Europeanen zich nog steeds niet bewust van de waarde die smart home-apparaten kunnen leveren.

Het slimme huis was tot nu toe vooral geliefd onder “early adopters”, maar wordt steeds meer door de grote massa omarmd. Om die stap te voltooien, moeten marktleiders ervoor zorgen dat apparaten toegankelijk, betaalbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Slimme speakers, zoals Amazon Echo en Google Home, hebben de acceptatie van smart home versneld, grotendeels dankzij hun eenvoudige installatie, aantrekkelijke prijzen en eenvoudige integratie in onze dagelijkse routines. Zo geeft 28% van de ondervraagde Europeanen de voorkeur aan interactie met hun smart home-apparaten via spraak; 40% gebruikt liever een app om hun smart home-producten te bedienen, terwijl 32% van de mensen stembesturing in combinatie met een app gebruikt.

Het helpende huis

Het slimme huis kan mensen op verschillende manieren ondersteunen en hun huizen veiliger, comfortabeler, energiezuiniger en steeds kosteneffectiever maken. Intelligente robotstofzuigers maken de vloer schoon terwijl je niet thuis bent. Mensen met beperkte mobiliteit of gezondheidsproblemen kunnen stembesturing gebruiken, zodat ze niet elke kamer in hoeven te lopen om de lichten uit te doen of de deur te openen wanneer er aangebeld wordt. Videodeurbellen, slimme sloten en beveiligingscamera’s die zijn aangesloten op een smartphone bieden verbeterde veiligheid en meer gemoedsrust. En in tijden van klimaatverandering is energiebesparing natuurlijk essentieel: ook dit is iets waarbij de slimme woning kan helpen. Verbonden thermostaten en verlichting helpen bewoners om het energieverbruik te verminderen en geld te besparen.

Hoe kunnen smart home-producenten beter samenwerken om klanten te ondersteunen en de bewustzijnskloof te dichten?

Hebben smart home-bedrijven wel genoeg gedaan om mensen te informeren over de voordelen van hun oplossingen? Dat was een van de vragen die gisteren in Berlijn werden besproken in een paneldiscussie met toonaangevende bedrijven in de smart home-sector.

Smart Home League quotes

Jonathan Tang, Vice President, Head of Global Business at Ecovacs

“Home service robotics will become the gateway to the IoT in the future.  The mobility of home service robotics is particularly good so that this robotics can understand different scenarios and even to aid other IoT products provide better scenario-based services.”

Philips Hue - George Yianni, Head of Technology Philips Hue

“The smart home needs to be open and simple to fit consumers needs. That’s why we always focused on our open system and on working with as many partners as possible. With our new Philips Hue Bluetooth products we make the entrance into smart home even easier, to inspire more people to take advantage of the benefits.”

Dave Ward, European Product Director at Ring

“People want a smart home that provides them with a positive experience, with products and services that help make their everyday life more convenient, more efficient and more safe. They want to see a true benefit, something that solves an issue, rather than simply adding technology to their home.”

Toon Bouten, CEO at tado°

“The Smart Home League stands for a supportive home. We want to demonstrate how technology can help people make their lives easier with solutions that seamlessly integrate into every lifestyle, while encouraging a more sustainable world.”

Kate Clark, Managing Director of Yale EMEA

"We recognise the needs of our consumers to have innovative smart home security products that allow them to connect and control their homes from anywhere, anytime. To this end we work closely with our trusted partners Philips Hue, Amazon and Google Assistant to ensure a seamless integration and ultimately an enhanced security experience."

Over de Smart Home League

De Smart Home League is een samenwerkingsverband van toonaangevende smart home-producenten op het gebied van klimaatbeheer (tado°), huishoudelijke apparaten (Ecovacs), verlichting (Philips Hue), beveiliging en veiligheid (Ring, Yale) en spraakgestuurde assistenten (Amazon Alexa, Google Assistant) die bij elkaar komen om te demonstreren hoe technologie mensen thuis kan ondersteunen.

Zie de hoge resolutie persbericht afbeelding hier

Voor meer informatie:

Pride PR Laura Minderop

T +31 (0)6 457 773 54

[1] Gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Dynata onder 6.000 Europeanen (1.000 per land uit: VK, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland) in augustus 2019

[2] Smart TV's niet inbegrepen: de adoptie van smart home-producten bedraagt 11%, de adoptie van smart speakers is 18%