HomeNieuwsAsset Hub

Slimme Aircobediening met meer skills en kortere installatietijd

tado° breidt compatibiliteit met airco’s en warmtepompen compatibiliteit uit naar meer dan 500 merken, waardoor functionaliteit toeneemt en installatietijd afneemt naar minder dan 5 minuten

nl smart ac control functions lifestyle 3000x4736 0519 00

Amsterdam, 25 mei 2022 tado°, een van de Europese leiders op het gebied van intelligent klimaatbeheer voor woningen, kondigt meer features en een sneller installatieproces voor de Slimme Aircobediening aan. In slechts een paar stappen voegen klanten binnen 5 minuten slimme bediening toe aan hun airco of warmtepomp[1]. De tado° Slimme Aircobediening brengt verkoeling wanneer dit nodig is én vermijdt onnodig energieverbruik – vooral handig nu de energieprijzen enorm hoog zijn. Het verbindt airco’s en warmtepompen met de wifi en vervangt de infraroodafstandsbediening. Met dit apparaat hebben klanten het hele jaar door een oplossing om hun verwarming en koeling via de app, overal en altijd, te kunnen regelen.

Grotere skillset voor meer dan 500 airco’s

tado°-klanten krijgen een uitgebreide feature-compatibiliteit, wat betekent dat ze met hun Slimme Aircobediening gebruik kunnen maken van meer functionaliteiten dan ooit tevoren. Denk aan temperaturen in de auto, dry of fan modus, verschillende ventilaterstanden of meerdere swing standen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld hun airco op stille ventilatorstand zetten of kiezen uit verticale en horizontale swing standen. De volledige feature support is beschikbaar voor meer dan 500 merken airco’s en warmtepompen.

Koel af in minder dan 5 minuten

Dankzij een nieuw installatieproces kunnen klanten de installatie van hun Slimme Aircobediening in minder dan 5 minuten voltooien. De te zetten stappen zijn aanzienlijk verminderd en er is een verbeterd matching-algoritme geïntroduceerd om de airco sneller te vinden. De tado°-app leidt klanten door een eenvoudige en korte installatie, zodat gebruikers snel kunnen profiteren van energiebesparende maatregelen met meer controle en comfort. Het snellere installatieproces wordt vanaf vandaag op apparaten uitgerold en zal in de komende weken voor alle gebruikers beschikbaar komen.

"Onze Slimme Aircobediening is ontworpen om het comfort in huis te verbeteren en tegelijkertijd energie te besparen, wat vooral belangrijk is in tijden van enorme prijsstijgingen voor energieverbruik", zegt Christian Deilmann, mede-oprichter en CPO van tado°. "Met de nieuwe features hebben we het voor huishoudens eenvoudiger gemaakt om alleen te koelen als dat nodig is en hun energieverbruik te verlagen."

Het koelen van ruimtes neemt toe en moet efficiënter

Recordbrekende hittegolven komen steeds vaker voor in de zomer en kunnen sterk in verband worden gebracht met klimaatverandering. India en Pakistan hebben recent te maken gehad met extreem hoge temperaturen [2]. In de toekomst zullen we in ons dagelijks leven allemaal te maken krijgen met hogere temperaturen.

Een airco of warmtepomp met koelfunctie helpt om een comfortabele kamertemperatuur te krijgen en om de impact van warmte op de gezondheid, zoals uitdroging en een zonnesteek,  te verminderen. Volgens het International Energy Agency (IEA) worden er op dit moment wereldwijd ongeveer 2 miljard airco’s gebruikt [3]. Het IEA voorspelt een toename tot 5,5 miljard airco’s wereldwijd tegen 2050 [4]. Ook in Nederland wordt de airco steeds populair. In 2016 werden er 75.000 airco’s verkocht en in 2020 was dit al opgelopen tot 200.000 airco’s [5]. De Nederlandse Vereniging van ondernemingen op het gebied van de Koudetechniek en Luchtbehandeling (NVKL) ziet vanaf 2019 een jaarlijkse stijging van 20 tot 30 procent en verwacht ook dit jaar weer een stijging [6].

Airco's verbruiken een aanzienlijke hoeveelheid energie. Vooral tijdens piekmomenten en extreme weersomstandigheden komen elektriciteitsnetwerken onder druk te staan. De wereldwijde vraag naar het koelen van ruimtes neemt toe en de populariteit van thuiswerken heeft deze vraag verder gestimuleerd. In 2020 was het koelen van ruimtes goed voor bijna 16% van het elektriciteitsverbruik van de gebouwen (ongeveer 1.885 TWh) [3]. Energiezuinige technologieën zoals de tado° Slimme Aircobediening zorgen ervoor dat airco alleen gebruikt wordt als er mensen thuis zijn en dat er geen elektriciteit wordt verspild.

De tado° Slimme Aircobediening is beschikbaar voor €109,99 bij bekende retailers in heel Europa en via tado.com

[1] tado°’s Slimme Aircobediening V3+ is compatibel met lucht-lucht warmtepompen. Neem voor meer uitleg over de compatibiliteit met warmtepompen contact op met tado° support

[3] International Energy Agency: Cooling – Analysis - IEA

Over tado°

tado° is de Europese leider in intelligent klimaatbeheer voor woningen. Als het enige platform voor meerdere fabrikanten, kunnen tado° Slimme Thermostaten en services worden aangesloten op elk soort verwarmings- of koelingssysteem. Klanten profiteren van energiebesparende technologie zoals Geofencing en Open Window Detection, evenals time-of-use-energieaanbod. Opgericht in 2011 in München, en met 180 medewerkers, verandert tado° de manier waarop energie wordt verbruikt voor meer comfort, besparingen en in lijn met de natuur. www.tado.com

Klik hier voor afbeeldingen van tado°-producten in hoge resolutie.

Verena Grill-Klattenhoff

tado GmbH