HomeNieuwsAsset Hub

tado° neemt aWATTar over, het technologiebedrijf voor energie-loadshifting en Time-of-Use-energieaanbod

Dankzij de combinatie van de technologieën van tado° en aWATTar zullen klanten profiteren van fluctuerende energiemarkten – bij het verwarmen van hun woningen, het opladen van elektrische voertuigen of het gebruik van fotovoltaïsche zonne-energie

• tado°, Europa's platform voor intelligent klimaatbeheer, onderneemt actie om Europa's energietransitie vooruit te helpen

• aWATTar is een pionier op het gebied van energie en biedt unieke loadshifting-, handels- en beheersoftware die kan profiteren van fluctuerende energiemarkten

• De combinatie van de technologieën van tado° en aWATTar zorgt ervoor dat klanten hun energie voor verwarming en airconditioning automatisch gebruiken op tijden dat de prijzen laag zijn, zonder in te leveren op comfort

Amsterdam, 11 januari 2022 – tado°, een van de Europese leiders op het gebied van intelligent klimaatbeheer voor woningen, heeft vandaag de overname aangekondigd van aWATTar GmbH, een technologiebedrijf dat energie-loadshifting biedt door middel van Time-of-Use-energietarieven. Deze combinatie van technologieën van tado° en aWATTar maakt de groei van hernieuwbare energiebronnen op de Europese energiemarkt mogelijk, voor een duurzamere toekomst.

Aanzienlijke kostenbesparing dankzij fluctuerende prijzen

79 procent van het energieverbruik van huishoudens is afkomstig van verwarming of warm water [1]. tado° wil de energietransitie naar de elektrificatie van verwarming benutten. Aangezien hernieuwbare energiebronnen (zonne-energie en wind) het fundament van de transitie vormen, fluctueren elektriciteitsprijzen steeds vaker. In een fluctuerende energiemarkt kan de technologie van tado° het warmteverbruik van woningen intelligent aanpassen aan tijden waarop de prijzen laag zijn. Door dit te combineren met de Time-of-Use-energietarieven van aWATTar, kunnen klanten besparen op hun energiekosten en tegelijkertijd het comfortniveau behouden dat ze gewend zijn.

Van verwarming en koeling tot elektrische voertuigen en fotovoltaïsche zonne-energie

Het verwarmings- en koelingsplatform van tado° is compatibel met 18.000 verwarmingssystemen van meer dan 900 fabrikanten. Tien jaar gebruikersinzichten en algoritmeontwikkeling liggen aan de basis van deze technologie.

aWATTar heeft integraties ontwikkeld samen met OEM’s uit de industrie voor het opladen van elektrische voertuigen en uit de fotovoltaïsche industrie. De overname maakt van tado° een belangrijk technologieplatform waarmee klanten hun energieverbruik automatisch, via een reeks intelligent beheerde applicaties, kunnen aanpassen aan tijden waarop de prijzen laag zijn.

Hernieuwbare energie voor Europa

Het huidige energiesysteem kan slechts een beperkte hoeveelheid hernieuwbare energie bevatten om leveringsgarantie te bieden. De combinatie van de technologieën van tado° en aWATTar zorgt ervoor dat klanten een proactieve rol kunnen spelen in een flexibeler energiesysteem, waardoor het aandeel hernieuwbare energie in heel Europa kan groeien.

Christian Deilmann, mede-oprichter en CPO van tado°, zegt: "Het team van aWATTar heeft een sterk technologisch fundament gebouwd. Time-of-Use-energietarieven door algoritmische handel en automatisering van facturen is niet alleen gunstig voor verwarming, maar ook voor het opladen van elektrische voertuigen en fotovoltaïsche toepassingen. Hun technologieën bieden klanten veel waarde en we kijken ernaar uit om met hen samen te werken om een betere toekomst op het gebied van energie in Europa te bewerkstelligen: energieverbruik geheel in lijn met de natuur, wanneer de wind waait of de zon schijnt.”

Simon Schmitz, CEO van aWATTar, zegt: “We zijn al lange tijd grote fan van tado°. Beide bedrijven delen de visie van een slimme en decentrale energiewereld. We zijn erg blij dat we aWATTar naar een hoger niveau kunnen tillen in samenwerking met tado°. Het is ongelofelijk om te zien hoe tado°’s slimme thermostaten de energievraag kunnen aanpassen aan onze Time-of-Use-tarieven. We kunnen niet wachten om deze technologieën samen verder te ontwikkelen voor onze klanten.”

tado° werkt al samen met verschillende OEM’s en met 12 van de top 20 nutsbedrijven in Europa, zoals E.ON, Engie, Octopus, Ovo, Total, Shell, Naturgy, Vattenfall, EDF, SSE en Eni. Dit nieuwe aanbod zal ook beschikbaar zijn voor al deze bestaande en nieuwe tado° partnerships.

Als onderdeel van de transitie van tado° om het meest impactvolle platform voor energie-efficiëntie en -beheer te worden, is tado° voornemens om andere bedrijven in de energiesector over te nemen die consolidatie in deze snelgroeiende markt kunnen stimuleren. aWATTar-medeoprichters Simon Schmitz (CEO) en Peter Netbal (CTO) zullen de aWATTar-strategie blijven aansturen als Managing Directors van aWATTar GmbH en als nieuwe aandeelhouders van tado° GmbH.

Over tado°

tado° is de Europese leider in intelligent klimaatbeheer voor woningen. Als het enige platform voor meerdere fabrikanten, kunnen tado° Slimme Thermostaten en services worden aangesloten op elk soort verwarmings- of koelingssysteem. Klanten profiteren van energiebesparende technologie zoals Geofencing en Open Window Detection, evenals time-of-use-energieaanbod. Opgericht in 2011 in München, en met 180 medewerkers, verandert tado° de manier waarop energie wordt verbruikt voor meer comfort, besparingen en in lijn met de natuur. www.tado.com

Klik hier voor afbeeldingen van tado°-producten in hoge resolutie.

tado°

Verena Grill-Klattenhoff