HomeNieuwsAsset Hub

Nieuw tado° SaaS-product vereenvoudigt het leven voor klant én installatiebedrijf

München, 12 november 2019 - tado°, een van de Europese leiders op het gebied van intelligent klimaatbeheer voor woningen, lanceert vandaag zijn nieuwe Software as a Service (SaaS)-product: tado° 360. tado° 360 ondersteunt energiebedrijven en installatiebedrijven door op afstand de conditie van het verwarmingssysteem van een huis te controleren en data te verzamelen die door installateurs kan worden gebruikt voor snellere, efficiëntere reparaties en onderhoud. Hierdoor bespaart zowel de klant als het installatiebedrijf tijd en geld. Bedrijven in de energie- en home service sector − zoals ENGIE,  E.ON, Naturgy, OVO Energie en Thermondo − ondersteunen de tado°-oplossingen. tado° ondersteunt en is compatibel met meer dan 16.000 verwarmingssystemen. De Slimme Thermostaat werkt in huizen met olie-, gas- of warmtepompen en met gas- en vloerverwarming. tado° is de enige oplossing die compatibel is met 95% van alle verwarmingssystemen.

Press Release - New tado° SaaS product revolutionises the £66B heating repair market in Europe

Hoe de sector op dit moment functioneert

De Europese markt voor het repareren van verwarmingssystemen van 77 miljard euro[1] omvat meer dan 220 miljoen huishoudens in de EU en heeft de laatste decennia niet veel innovaties doorgemaakt.[2] Het proces om het verwarmingssysteem van een klant te repareren is tot op vandaag de dag veelal onveranderd gebleven. De bewoner komt thuis na een werkdag en beseft dat de ketel kapot is. Na een koude nacht en een koude douche de volgende ochtend neemt de bewoner contact op met een verwarmingsinstallateur om de ketel te onderzoeken. Doorgaans bestelt de installateur na deze inspectie ter plaatse de benodigde reserveonderdelen en vertrekt. Zodra de onderdelen ontvangen zijn, plant de installateur een nieuwe afspraak in en gaat een tweede keer op pad om het verwarmingssysteem daadwerkelijk te repareren. Dit proces is frustrerend omdat de klant dagen zonder verwarming of warm water kan zitten.

Aantal oproepen gehalveerd

Het nieuwe tado° SaaS-product vermindert het aantal oproepen van klanten van het Europese gemiddelde van twee naar één, en in veel gevallen kan dit zelfs tot nul oproepen worden gereduceerd.[3] De tado° Slimme Thermostaat maakt verbinding met de ketel van de klant en brengt een digitale verbinding van en naar de ketel tot stand voor zowel controle als analyse. Hiermee kunnen energiebedrijven en installatiebedrijven op afstand de conditie van de ketel controleren door statistieken zoals waterdruk, pompsnelheid en foutmeldingen te analyseren.

In Nederland zijn jaarlijks zo’n 350.000 gasgestookte cv-ketels aan vervanging toe. Een losse onderhoudsbeurt (inclusief arbeids- en voorrijkosten) kost gemiddeld tussen de 63 en 130 euro.[4] tado° 360 maakt gebruik van intelligente algoritmen om te voorspellen wanneer onderhoud nodig is en om eenvoudige oplossingen te kunnen bieden. Wanneer tado° een probleem detecteert, worden gedetailleerde inzichten doorgegeven zodat het installatiebedrijf precies weet wat het probleem is. Veel problemen kunnen rechtstreeks via de telefoon worden opgelost. Mocht een installateur naar een huis moeten rijden om een probleem op te lossen, dan weet hij/zij al welke vervangende onderdelen en gereedschappen mee moeten om het verwarmingssysteem bij het eerste bezoek te kunnen repareren. Hierdoor bespaart zowel de klant als het installatiebedrijf tijd en geld. Bovendien kan het installatiebedrijf de planning verbeteren en meer afspraken binnen dezelfde tijd afronden.

“tado° 360 helpt installatiebedrijven om de verwarmingssystemen in de huizen van hun klanten 24/7 volledig te monitoren,” legt Christian Deilmann, mede-oprichter en CPO bij tado° uit. “Met onze service is een stapsgewijze verandering mogelijk in de manier waarop de markt werkt. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden voor energiebedrijven om de stap te maken naar holistische en zeer efficiënte energiedienstverleners.”

De grootste nutsbedrijven van Europa zijn overtuigd

Olivier Sala, Managing Director van ENGIE Digital: “ENGIE investeert jaarlijks 100 miljoen euro in software om ervoor te zorgen dat we voorop lopen op het gebied van digitale innovaties. De controle op afstand van tado° optimaliseert onze onderhoudsinterventies en verlaagt de bedrijfskosten. Tegelijkertijd profiteren onze klanten van snellere reparaties en minder onderbreking van hun dagelijks leven.”

Dr. Frank Meyer, SVP B2C Solutions & E-Mobility bij E.ON SE: “Ons doel is om een toonaangevend bedrijf voor energieoplossingen te worden door samen te werken met klanten, gemeenschappen en bedrijven om energie eenvoudig, slimmer en duurzamer te maken. Samen met sterke partners zoals tado° bieden we onze klanten meer en maken we de energietransitie eenvoudig en comfortabel voor iedereen.”

Nutsbedrijven en home service providers verschuiven steeds meer naar de sector van de verwarmingsdiensten om meer holistische energieoplossingen aan te bieden. Omdat ENGIE al gebruik maakt van tado° 360, is het nieuwe SaaS-product beschikbaar via een browsergebaseerd webportaal of via een API. tado° 360 werkt op meer dan 16.000 Europese verwarmingssystemen van meer dan 900 verwarmingsfabrikanten en is daarmee het enige platform voor verschillende fabrikanten.

Over tado°

tado°, opgericht in 2011 in München, is marktleider in intelligent klimaatbeheer voor woningen. Met zijn slimme thermostaten voor verwarming en koeling werkt tado° als klimaatassistent met Skills zoals Geolocatie, Aanpassing aan Weersvoorspellingen, Open Raam Detectie, Klimaatcomfort en meer. Met meer dan 100 miljoen USD aan financiering van internationale investeerders en met circa 200 werknemers, verandert tado° de manier waarop thuis energie wordt verbruikt: tado° staat voor meer comfort, meer besparingen en meer welzijn. www.tado.com

Afbeeldingen

Klik hier voor afbeelding van dit persbericht in hoge resolutie. Neem voor meer foto's contact met ons op.

Whizpr

Iris Tempels, Chantal van Ulft

tado°

Verena Grill-Klattenhoff