HomeNieuwsAsset Hub

tado° introduceert slimme laadoplossing voor elektrische voertuigen

Dankzij de tado° Smart Charging App besparen huishoudens gemiddeld €300,- op de laadkosten van hun wallbox thuis.

tado° introduceert slimme laadoplossing voor elektrische voertuigen

Amsterdam, 31 augustus 2023tado°, een van de Europese leiders op het gebied van energiebeheer voor woningen, introduceert tado° Smart Charging voor elektrische voertuigen aan het thuislaadstation. De app maakt gebruik van volatiele prijzen op de elektriciteitsbeurs en plant het thuisladen automatisch in op tijden dat de energieprijzen laag zijn. Huishoudens kunnen zo gemiddeld €300,- (30 procent) besparen op de jaarlijkse oplaadkosten voor elektrische voertuigen en tegelijkertijd het aandeel hernieuwbare energie maximaliseren. Met dit nieuwe aanbod wil tado° de uitbreiding van milieuvriendelijke mobiliteit ondersteunen en de energietransitie versnellen. tado° Smart Charging is nu gratis beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store.

Hoe de tado° Smart Charging-app werkt

Normaal gesproken gebeurt het opladen van een elektrische auto voor driekwart van de tijd thuis en slechts voor een kwart wanneer de gebruiker onderweg is. Met tado° Smart Charging is energie besparen tijdens het thuis opladen eenvoudig. Na het downloaden en installeren, verbinden gebruikers de app met de auto via het gebruikersaccount van de auto en stellen ze hun laadvoorkeuren in, zoals het tijdstip waarop hun auto klaar moet zijn om te vertrekken. Een algoritme plant vervolgens automatisch het laadproces in en – in combinatie met dynamische uurtarieven voor elektriciteit – gebruikt energie op het moment dat het het meest milieuvriendelijk en het goedkoopst is, op basis van de elektriciteitsprijzen van de komende 24 uur. Pas dan begint het laadproces, dat meestal 45 minuten duurt, ongeacht wanneer het voertuig op het laadstation is aangesloten. Zo kunnen de duurste uren worden vermeden en kan jaarlijks gemiddeld 30 procent van de oplaadkosten worden bespaard. Voertuigeigenaren kunnen echter ook afzien van een deel van de besparingen en een minimale laadhoeveelheid in het laadplan vastleggen waarmee geen rekening wordt gehouden bij het optimaliseren van het laden. De batterij kan bijvoorbeeld altijd voor een kwart opgeladen zijn, ongeacht de prijs.

Compatibiliteit en beschikbaarheid

De tado° Smart Charging-app kan worden gebruikt om elektrische auto’s op te laden van de meeste grote automerken zoals Tesla, Volkswagen, Mercedes, BMW, Skoda, Seat en Land Rover. Gebruikers selecteren simpelweg het automerk in de app en verbinden de auto via het gebruikersaccount met gebruikersnaam en wachtwoord. Voor sommige merken, zoals Mercedes, Peugeot of Kia, moet ook een slimme wallbox worden geïnstalleerd en aangesloten. De slimme laadstations van Zaptec, Wallbox of Easee zijn compatibel.

De tado° Smart Charging-app biedt besparingspotentieel in combinatie met dynamische uurtarieven. De app is gratis verkrijgbaar in de Apple App Store en Google Play Store in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje, in het Duits of Engels.

tado° stimuleert mobiliteit en de energietransitie

Volgens Statista Market Insights zal de verkoop van elektrische auto’s in Europa tegen 2028 naar verwachting verdubbeld zijn. “E-mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie”, zegt Christian Deilmann, medeoprichter en CPO bij tado°. De efficiëntie van elektrische auto’s is drie keer hoger dan die van klassieke benzine- of dieselvoertuigen. Bovendien kan groene stroom van zonne- of windenergiecentrales rechstreeks worden omgezet in mobiliteit. “tado° heeft zich daarom tot doel gesteld om de aantrekkelijkheid van elektrische auto’s aanzienlijk te vergroten door de laadkosten radicaal te verlagen – en tegelijkertijd te helpen bouwen aan een hernieuwbare energievoorziening in Europa”, zegt Deilmann.

Drie nieuwe tado°-producten verlagen niet alleen het energieverbruik, maar ook de kosten

In de afgelopen 10 jaar heeft tado° zijn klanten vooral geholpen om hun energieverbruik voor verwarming en koelen te verminderen. tado° Smart Charging is een van de drie nieuwe producten waarmee klanten hun energiekosten aanzienlijk kunnen verlagen. Naast de intelligente laadapp voor elektrische voertuigen introduceert tado° ook een nieuwe oplossing voor het beheer van warmtepompen met de Warmtepomp Connector van tado°. Verder kondigt het bedrijf de beschikbaarheid van het dynamische aWATTar uurtarief aangekondigd in Duitsland. Dankzij de combinatie van energie-efficiëntie en lagere energieprijzen besparen huishoudens vele honderden en in sommige gevallen meer dan duizend euro per jaar.

Profiteer van wisselende energiemarktprijzen met energiebeheer

In de meeste huishoudens wordt 80 tot 90 procent van het energieverbruik gebruikt voor het verwarmen van kamers en het opladen van elektrische auto’s. Intelligent energiebeheer heeft een enorm besparingspotentieel, want dankzij de uitbreiding van hernieuwbare energiebronnen (met name zonne- en windenergie) worden de elektriciteitsprijzen steeds meer volatiel. Wanneer er veel groene stroom wordt geproduceerd en aan het net wordt geleverd, wordt elektriciteit erg goedkoop. Een overschot aan in het bijzonder uren met veel zon en wind kan zelfs leiden tot negatieve prijzen.

Dynamische uurtarieven voor elektriciteit geven prijzen rechtstreeks en transparant door van de Europese Energiebeurs en helpen consumenten om te profiteren van fluctuerende elektriciteitsprijzen. Ze bieden gebruikers de mogelijkheid om energie te verbruiken op momenten dat energie goedkoper is en hun energiekosten aanzienlijk te verlagen. Oplossingen voor automatisch energiebeheer voor warmtepompen, elektrische auto’s en airco’s nemen deze taak op zich voor klanten. Ze maken volledig gebruik van de verschillende uurprijzen van dynamische elektriciteitstarieven, op een intelligente manier en op de achtergrond, zonder in te boeten op comfort. Klanten verlagen zo hun jaarlijkse energiekosten aanzienlijk en zorgen er tegelijkertijd voor dat er minder groene stroom van wind- en zonne-energiecentrales ongebruikt blijft.

Andere persbericht