HomeNieuwsAsset Hub

Europa wordt pas klimaatneutraal als we de verwarming van huizen aanpakken

Trends op het gebied van verwarming en koeling van woningen om klimaatdoelstellingen te halen.

Amsterdam, 28 januari 2021 − Het verwarmen en koelen van gebouwen en in de industrie zijn goed voor de helft van het energieverbruik van de EU. Regeringen in heel Europa realiseren zich langzaam maar zeker de omvang van deze uitdaging, maar ook welke kansen hier liggen. Dit is terug te zien in het aantal subsidieregelingen en de wetgeving om huizen groener en duurzamer te maken. Maar dit is niet genoeg. Christian Deilmann, medeoprichter en Chief Product Officer bij tado°, legt uit wat er nodig is om de klimaatdoelstellingen van de Europese Green Deal te halen.

Christian Deilmann

Energie-efficiëntie en de Green Deal

De Europese Green Deal − het plan van Europa om klimaatneutraal te zijn in 2050 − vraagt om een verdubbeling van het aantal energie-efficiënte renovaties in woningen. Dit zou betekenen dat 35 miljoen woningen moeten worden gerenoveerd om zo een hogere energie-efficiëntie te hebben in 2030. Maar het grootste gedeelte van de huizen in Europa, meer dan 200 miljoen, is dan nog steeds niet energie-efficiënt. Een van de belangrijkste uitdagingen is dat de kosten van de aanschaf en aanpassing van woningen zoals isolatie, warmtepompen en zonnepanelen erg hoog zijn. Christian: “We moeten ervoor zorgen dat we beginnen met het laaghangend fruit, in dit geval slimme apparaten voor verwarming en koelen van woningen. Een slimme thermostaat kost doorgaans minder dan €225 en binnen één of twee jaar heb je deze kosten terugverdiend door de bespaarde energie. Geen enkele andere maatregel die je kunt nemen in woningen komt in de buurt van de impact op energie-efficiëntie, de lage kosten, eenvoudige installatie en het snelle terugverdienen. Slimme thermostaten maken in verschillende landen deel uit van wetten en subsidieprogramma's, maar hier is meer aandacht voor nodig in de Europese Green Deal.”

Digitalisering van warmte en netintegratie

Europa heeft een volledig geïntegreerde, verbonden en gedigitaliseerde energiemarkt nodig. Warmtepompen worden al standaard geïnstalleerd in gebouwen en woningen in grote delen van Europa. Christian: “Dit is een goede ontwikkeling. Warmtepompen verbruiken slechts een fractie van de energie in vergelijking met het verbruik van verwarmingssystemen op basis van gas en olie. De connectiviteit van warmtepompen en airconditioningsystemen in combinatie met intelligente algoritmes kan zorgen voor een fundamentele verandering. Slimmere verwarming en koeling zal een revolutie teweegbrengen in de manier waarop energie wordt verbruikt. Dit biedt ook flexibiliteit voor regionale en nationale energienetwerken.” De flexibiliteit voor energienetwerken zorgt ervoor dat er meer hernieuwbare energie komt zonder dat noodcentrales nodig zijn. Het verbruik reageert als de zon schijnt of de wind waait, zonder in te leveren op het comfort in gebouwen. Zo kunnen oplossingen die vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen en flexibele tarieven meer geïntroduceerd worden.

Diagnose op afstand om het aantal fysieke reparatiebezoeken te verminderen

Digitalisering kan er ook voor zorgen dat reparatie- en onderhoudsbezoeken met de helft verminderen. Door de staat en prestaties van verwarmings- en koelsystemen op afstand te monitoren, kunnen energiebedrijven en reparateurs hun operationele efficiëntie verhogen. In plaats van te wachten totdat de cv-ketel kapot gaat, weet een gebruiker of energieleverancier door monitoring op afstand al wat het probleem is voordat het zich voordoet. Problemen worden tot een minimum beperkt en wanneer er een reparatie moet worden uitgevoerd weet de monteur al wat het probleem is en welke onderdelen hij/zij mee moet nemen. Hierdoor hoeft de monteur niet twee keer langs te komen, zoals nu vaak gebruikelijk is − eerst om het probleem te identificeren en vervolgens om terug te komen met de benodigde onderdelen om de reparatie uit te voeren. Christian: “Diagnose op afstand verlaagt de kosten, vermindert uitlaatgassen en minimaliseert onnodige contactmomenten in de huidige COVID-19-situatie.”

Een open platform dat op elk systeem van elke fabrikant werkt

Om de brede voordelen van de digitalisering van de verwarmings- en koelingssector te benutten, is er een oplossing nodig die voor alle huishoudens werkt, ongeacht het merk of type verwarmingssysteem. Partners van tado° voorzien tientallen miljoenen klanten in heel Europa van energie en repareren elk jaar miljoenen verwarmingssystemen. Uiteraard bevatten hun grote klantenbestanden een enorme verscheidenheid aan verwarmingssystemen van honderden fabrikanten. Christian: “Door tado°’s fabrikantoverkoepelende oplossing pakken we deze uitdaging aan. Ons doel is dat onze partners al hun klanten dezelfde connectiviteitsoplossing kunnen bieden, inclusief een uniforme smartphone-applicatie. Dit zorgt er ook voor dat hun servicecentra alle verwarmingssystemen van hun klanten kunnen beheren in één tool en dat alle geaggregeerde systemen zich in één netwerk dat vraag en aanbod beter op elkaar afstemt bevinden.”

Bij tado° zijn we ervan overtuigd dat alle woningen op een intelligente manier verwarmd en gekoeld moeten worden. We zijn optimistisch dat politici − bij het implementeren van de Europese Green Deal − slimme klimaatbeheersing de aandacht zullen geven die het verdient.